مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:24100 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:28

1ـ نمي دانم چرا توفيق عبادت ندارم؟
ج1ـ اصلا از كجا مي دانيد كه توفيق عبادت نداريد؟ به شما گوشزد مي كنم كه افكار بد را از خودتان دور كنيد. افكاري كه شما را نااميد مي كنند چه ارزشي دارند؟ البته قبول دارم كه شما نبايد به خودتان مغرور شويد و تكبر بورزيد ولي اينكه از اينكه هستيد نا اميد باشيد را من مطلوب نمي دانم جمله اي را خدمتتان عرض كنم از وضع موجود راضي باشيد ولي قانع نباشيد.
همين كه به عبادت فكر مي كنيد و خود را مقصر مي دانيد دال بر آن است كه شما متفكر به اهل نظريد و به لطف خدا اهل توجه هستيد البته اين كافي نيست و حتما چون خوبيد دوست داريد عالي باشيد و اين پسنديده است براي بيشتر شدن توفيقات خودتان تلاش كنيد. و از وضع موجودنااميد نباشيد.
عبادت علاوه بر توفيق از جانب خدا نياز به تحرك از جانب بنده دارد. در روايات داريم كه خداوند ابا مي كند كه جاري كند امور را مگر به اسبابش، به طور مثال شما مي بينيد كه خدا شفاي بيماري را در دارو قرار داده است و وظيفه من و شما هنگام بيماري دعا نيست بلكه دعا است و مصرف دارو و توكل.
در اين مورد هم همين كارها ملاك است.منتظر نمانيدكه كه از جانب خداوند به شما توفيقاتي برسد بلكه براي پيدا كردن توفيقات بلند شويد و حركت كنيد و آنها را بيابد ( مجاري توفيقات كاملا واضح و آشكار است ) و هنگامي كه توفيقات را يافتيد آن ها را از خدا گدايي كنيد كه خودش فرموده: « ادعوني استجب لكم » بخوانيد مرا تا اجابت كنم شما را. مجاري توفيقات مشخص است، به بيان امام جواد(ع) كه فرمودند مومن به سه چيز احتياج دارد: 1ـ توفيق از جانب خدا 2ـ وجدان و نفسي از درون خودش كه او را موعظه كند و كارهاي بد خوبش را به او گوشزد كند. 3ـ قبول كردن نصيحت، نصيحت گران را.
با اين سه ويژگي مومن كامل است. مجاري توفيق از اعمال واجب و ترك محرمات شروع مي شود و اگر مي خواهيد خيلي مقرب ورستگار شويد به مستحبات بپردازيد البته سفارش مي كنم، نظر بنده فقط و تنها مسائل عبادي صرف نيست كه انجام عبادات به علاوه خلقيات ملاك است. با بندگان خدا مهربان باشيد خدا با شما مهرباني مي كند. مراقب حدود الهي باشيد.
مثل يك بنده مطيع اطاعت كنيد و از نواهي دوري كنيد اين ها شما را به توفيق مي كشاند. و دست استمدادتان را از اهل بيت هرگز جدا يا دور نكنيد مواظب باشيد كه چراغ برق تا مادامي كه به الكتريسيته وصل است نوراني است خود را نوراني نگاه داريد.
ج2ـ اما راجع به سؤال دوم كه تصميم به انجام بعضي كارها گرفته ايد ولي انجام نداده ايد.
اين نكته را به شما گوشزد مي كنم كه هرگز خود و رأي خود را بي ارزش و كم ارزش تلقي نكنيد. اگر فكري مي كنيد و قراري مي گذاريد براي خودتان حساب ويژه اي باز كنيد و به قولتان عمل كنيد چرا كه « المومنون عند شروطهم » مومنان وقتي شرطــي مي گذارند و عهدي مي بندند در گرو عهد و شرط خود هستند.
و يا المومن اذا وعد وفي نشانه مومن آن است كه وقتي عهدي مي بندد وفا مي كند و اين عهد هم فرقي ندارد كه با خودش باشد يا با غير ( علاوه بر آنكه شما بايد بخاطر وجود عزت نفس حرفتان در نزد خودتان معتبر باشد ).
اگر با خود قراري گذاشته ايد حتما عملي كنيد و اگر مي گوييد نمي شود من جواب مي دهم كه اولا: عواملي كه مانع از انجام قرار شما مي شود را حذف كنيد مثلا اگر قرار گذاشته ايد نيمه شب بيدار شويد و نماز بخوانيد بايد ببينيد چه موانعي اجازه اين كار را نمي دهد، مثلا شما تا دير وقت بيداريد و نيمه شب خواب مي مانيد خوب موانع را حذف ( يكي از موانع مهم ارتكاب گناه است اگر كمتر گناه كنيد توفيقات شما مخصوصا نماز شب خوانتان زياد خواهد شد) كنيد پس زود بخوابيد. ثانيا: با خودتان و نفس اماره خود لجبازي كنيد اگر مي بينيد نيمه شب دچار خواب آلودگي هستيد لذا با خود مي گوييد كه اگر بيدار شوم هم چرت مي زنم اشكالي ندارد بلند شويد بنشينيد و چرت بزنيد ولي نخوابيد به بيان من به حرف دلتان نكنيد. مدتي كه دلتان را لگد كنيد خواهد فهميد كه شما نوكر او نيستيد. و انسان چون محتاج سرور است بعد از اين كه نوكر دل نباشيد نوكر عقل باشيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.